Viksbåten
Viksbåten är ett skeppsvrak dendrodaterat till omkring 1050-talet, den påträffades 1898 i samband med utdikning av ängsmarkerna vid Norrsjön på byn Viks marker i Söderby-Karls socken, Uppland.
Vid fyndplatsen, strax söder om där Erikskulle hembygdsmuseum nu ligger, har det tidigare gått en farled som förband detta område med Norrtäljeviken. Farleden var farbar ända in på 1820-talet med mindre båtar. En dryg halvmeter av det hårda ekvirket i båtens mitt hann huggas sönder innan båten upptäcktes under dikningen.
Båtdelarna togs tillvara av markägaren, bonden Erik Ersson i Viks
by. De införlivades i hans samling av gamla föremål som har kommit att utgöra
stommen i Söderby-Karls Fornminnes- och Hembygdsförenings samlingar på
Erikskulle museum. De återupptäcktes 1985 vid föremålsregistrering av arkeologen
Gunilla Larsson och de över åttio lösa delarna fullskaledokumenterades. Gunilla L. gjorde en rekonstruktion av
båtfyndet, som blev förlaga till den båt som senare monterades ihop på
Sjöhistoriska museet i Stockholm, av Gunilla Larsson och båtbyggarna Axel Lindberg och Urban Rismark.
Båten är 9,6 meter lång och 2,2 meter bred, samt endast 54 centimeter från köl till reling. Största delen av båten har bevarats. Den är helt byggd av radialspräckt ek. Den är av samma typ, storlek och utseende som båtgravsbåtarna från Valsgärde i Uppland, men har träskrovet bevarat vilket gör den helt unik. I båtgravarnas båtar återstår nästan inget organiskt material, utan dessa har rekonstruerats utifrån de nitar av järn som hållit samman bordgångarna. Båten har framdrivits av cirka sex par roddare, men spår efter en mastfot visar att hon också seglats. Båten är den minsta typen av krigsskepp, som brukar kallas karv eller skuta i det norröna materialet.
Idag finns båten utställd på Erikskulle museum och hembygdsgård i Söderby-Karl norr om Norrtälje, som drivs av Söderby-Karls Fornminnes- och Hembygdsförening. Varje år arrangeras Viksbåtens dag, med information om Viksbåten och vikingatida båtbyggeri.
En replika av Viksbåten byggdes 1996-1997 av Föreningen Viksbåten, som bildades 1994. Gunilla Larsson var föreningens första ordförande och i
styrelsen ingick också bland andra en representant från Sjöhistoriska museet. Skeppet som döptes till Tälja byggdes enligt tidsenliga metoder på Roslagsmuseets gård och sjösattes 1998.